T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MANİSA / TURGUTLU - 19 Mayıs Ortaokulu

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI NELERDİR?

1-AMAÇLARINIZI BELİRLEYİNİZ: Her çalışma bir amaca yönelik olmalıdır. Bu amaçlar; bir problemin çözümünü öğrenmek, bir yazıdaki ana düşünceyi bulabilmek vs. olabilir. Bunları iyi belirleyerek çalışmaya başlayan kişiler, bu yakın amaçlara ulaşa ulaşa sınıfını geçmek, okulunu bitirmek ve sınavı kazanmak gibi özetlene n uzaktaki amaçlarına da ulaşmaktadır. Amacı belirlemeden yapılan çalışmalar boş çalışmalardır. Bu yüzden verimli çalışmada ilk yapılacak iş amacı belirlemektir.

2-  PLANLI ÇALIŞINIZ: Birden çok iş ya da ders üzerinde aynı günde çalışmanız gerektiğinde hangisinden işe başlayacağınızı bilemediğiniz ya da çalışmaya başlamak için karar veremediğiniz anlar oluyor mu? Bu soruya yanıtınız "evet" ise planlı çalışmayı bilmiyorsunuz diyebiliriz. Bu tür kararsızlık ve karışıklık ancak hangi dersi, ne zaman yapacağınızı belirli bir sıraya koymakla yani "Karar Vermekle" ortadan kalkar. İşte çalışmada plan; "nasıl", "ne zaman" ve "nerede" çalışacağınıza karar vermek demektir. Planda;

  • Hangi derslere, haftanın hangi günleri çalışacağınızı,
  • Geçmiş konuların tekrarına ne zaman yer vereceğinizi,
  • Sınav tarihlerini, Hazırlayacağınız ödevlerin neler olduğunu ve zamanını,
  • Planlarınıza aldığınız, ancak çeşitli nedenlerden ötürü zamanında yapamadığınız çalışmalarınızı ne zaman tamamlayacağınızı, Dinlenme, müzik dinleme, TV izleme, spor yapma, sinema veya tiyatroya gitme gibi ders dışı etkinliklere ne zaman yer vereceğinizi göstermelidirler.

Ders çalışırken 30-40 dakikalık çalışmaların arasına 10 dakika dinlenme koyun. Zor ödevleri veya dersleri önce yapmaya çalışın, zor ödevleri bitirdiğinizde psikolojik olarak rahatlayacağınızdan kalan dersleri daha rahat yapabilirsiniz.

3- ZAMANI VERİMLİ KULLANINIZ: Öğrenciler bedensel, zihinsel, duygusal yapıları, ilgileri ve yetenekleri bakımından birbirlerinden farklıdırlar. Bir öğrencinin isteyerek çalıştığı ve hemen öğrendiği bir dersi
bir başka öğrenci zor öğrenebilir. Bir başka öğrenciyse çabuk yorulabilir ya da çalışmak istemeyebilir. Bu nedenle bir ders ya da konu içinde ayrılacak süre öğrenciden öğrenciye değişir. Her öğrenci zamanı kendine göre ayarlamalıdır.
Bir süre çalıştıktan sonra araya 5-10 dakikalık dinlenme koymak yararlı olur. Bu sayede bir saatlik çalışma sonunda dağılan dikkat ve azalan verim tekrar kazanılır. Ders çalışmak için gerekli gücün toplanabilmesi bakımından eğlenmeye
ve spora da zaman ayrılmalıdır. Ancak bu süre gereğinden fazla olmamalıdır.

4- ÇALIŞMA ORTAMINIZI DÜZENLEYİNİZ: Derslerinizi mutlaka çalışma odanızda, eğer çalışma odanız yoksa evin fazla kullanılmayan bir odasında da çalışabilirsiniz. Çalışma yeriniz cam kenarında olamamalı çünkü derse vermeniz gereken dikkat dışarıda gördüğünüz herhangi bir şeye kayacağından yeterli
çalışamazsınız. Çalışırken mutlaka bir masa ve sandalye kullanmalısınız. Çalışma masanız düzenli, temiz ve sade olmalıdır. Yatakta, koltukta ve divanda uzanarak çalışmak dikkatin toplanmasını güçleştireceği ayrıca da uyuma hissi
vereceğinden sağlıklı bir çalışma ortamı yaratmayacaktır. Çalışma odanız ne çok sıcak ne de çok soğuk olmalı, iyi aydınlatılmış ve ışık gözlerinizi yormamalı. Ders çalışırken TV izlenmemeli ve sesini dahi duymamalısınız. Müzik dinlemek de dikkat dağıtıcı bir etkendir fakat içinde söz olmayan, yavaş tempolu ve sessizce dinlenen müziklerle de, eğer dikkatinizi dağıtmıyorsa, ders çalışılabilir.

5- DERSİ DERSTE ÖĞRENİNİZ: Derslere gelmeden önce o gün işlenecek konu hakkında bir ön çalışmayla gelmek derse ilgiyi ve dikkati göstermenizi sağlar ayrıca derse hazırlıklı gelmek dersin işlenişine etkin katılmayı ve konuları
daha iyi öğrenmeyi sağlar. Unutmayın ki öğretmenler derse hazırlıklı gelen, soru soran, derse katılan öğrencileri daha çok severler. Anlamadığınız yerleri öğretmeninize mutlaka sorun, yine anlayamadıysanız tekrar sorun. Derste
öğretmenin anlattığı ve önemli bulduğunuz yerleri not almaya kitaptan altlarını çizmeye çalışın. Ders dışında arkadaşlarla bir araya gelerek de ders çalışmaya zaman ayırın. Arkadaşlarla ders çalışarak en sıkıcı dersleri bile zevkli bir çalışma haline getirebilirsiniz, ayrıca arkadaşlarla ders çalışırken anlayamadığınız konuları arkadaşınıza daha rahat sorar ve öğrenebilirsiniz.

6- NOT TUTUNUZ: Öğrencilerin büyük bir kısmı not tutma tekniğini bilmemektedir. Not tutarken;

  • Anlatılanlar öğretmenin ağzından çıktığı gibi değil, anlaşıldığı gibi yazılmalıdır.
  • Öğretmenin anlattığı konunun ana fikri ve anlamları kavranıncaya kadar beklenilmelidir.
  • Zamanın çoğu yazmakla değil, dinlemekle, fikirleri kavramaya çalışmakla geçmelidir.
  • Konu; grafik, şekil, istatistik vb. bilgilere dayalı olarak anlatılıyorsa notlar arasına bunlar da alınmalıdır.
  • Önemli fikir ve paragrafların aynen yazılmasında fayda vardır.

7- ARAÇ- GEREÇ VE KAYNAKLARDAN YARARLANINIZ: Herhangi bir konunun öğrenilmesinde, basılı araçlara (sözlük, ansiklopedi, kaynak kitaplar vs.) ne kadar başvurulursa öğrenme ilgisi ve öğrenme becerisi o kadar çok genişleyecektir. Bunların yanında çizelge, grafik, harita ve resimlerin de önemi çoktur. Bunlar sayfalarca anlatılan bilgileri topluca ve bir arada vererek o konunun kavranmasına ve unutulmamasına yardımcı olmaktadır.

 

8- ARALIKLI TEKRARLAR YAPINIZ: Öğrendiklerinizi zamanla unutabilirsiniz. Unutmayı önlemenin iki yolu vardır. Bunlardan biri öğrenilen bilgileri yeri geldikçe kullanmak, diğeri de aralıklı olarak tekrar etmektir. Aralıklı tekrarlar sayesinde hem öğrendiklerinizi unutmayacak hem de sınavlara
her an hazır durumda olacaksınız.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 14.09.2021 - Güncelleme: 14.09.2021 13:24 - Görüntülenme: 167
  Beğen | 0  kişi beğendi